Om Svalan

Svalan – Enkelt – Personligt – Flexibelt

Svalan är Sveriges äldsta bokklubb! Den startade redan 1942 och har sedan dess skänkt våra kunder miljoner av bra böcker av såväl svenska som utländska författare. Det är många kunder som under åren hittat sina favoritförfattare med hjälp av våra duktiga bokguiders råd och tips. Vi är stolta över att vi idag får vara med och föra den traditionen vidare.

Vi på Svalan läser de flesta böcker som ges ut, och gör därefter ett urval av de allra bästa böckerna som vi tror passar våra kunder. Vi vill ha ett varierat urval som så många som möjligt av våra läsare ska tycka om. En kärleksroman ska inte bara vara en kärleksroman, den ska också ha en huvudperson som man verkligen känner med och kan ta till sitt hjärta. En deckare ska inte bara vara en deckare, den ska också ha det där lilla extra som gör den till en , inte bara rafflande historia, utan också en berättelse med verkliga människor.

Det bästa som finns är när vi känner att vi hittat en roman vi inte kan vara utan, och det gör vi ofta!

Vi hoppas du kommer att trivas hos oss och att du får mycket glädje av våra böcker.

Varmt välkommen till Svalan!

Din tidning

I vår senaste tidning hittar du de böcker du kan välja bland när du gör din beställning för de kommande månaderna. I Svalans tidning finns förutom alla romaner också ett aktuellt utbud av spänning, hobby- och handböcker, böcker om mat, biografier, filmer, barnböcker och ljudböcker. Som kund i Svalan får du även erbjudanden om premier till riktigt förmånliga priser.

Din bokguide

I Svalan har du förmånen att få mer information om böcker du är intresserad av än i någon annan bokklubb! Våra bokguider är kunniga, engagerade och älskar att läsa böcker. De tycker att de har världens roligaste jobb! Som medlem i Svalan får  du en personlig bokguide som hjälper dig hitta de bästa böckerna för just dig och din familj. Din bokguide kommer att kontakta dig när du fått din tidning – så spara den tills hon ringer!

Din beställning

Ja, det är det lättaste av allt! Du bara talar om vilka böcker du vill ha – och när du vill att de ska komma hem till dig, så sköter din bokguide om din beställning. Du får alltid en orderbekräftelse från oss där du lätt kan se vad du beställt och leveranstiden för varje artikel. Du slipper tacka nej till någon bok – du får bara de böcker du själv beställt. När du fått den sista boken i din beställning kommer du att få en ny tidning från oss – men det kommer inte några nya böcker förrän du själv gör en ny beställning. Inbetalningskort medföljer varje enskilt bokpaket. Alla leveranser i Svalan är porto och fraktfria inom Sverige!

När du handlar från Svalan har du naturligtvis alltid 14 dagars full retur/ångerrätt från det du mottagit din leverans. Vid dröjsmål med betalningen debiteras en påminnelseavgift, f n 60 kronor. Priserna i tidningen gäller med reservation för eventuella momsändringar. För leveranser till Finland gäller särskilda leveransvillkor. Tala med din bokguide eller kontakta kundservice för mer information.

 

Trygghetsbevis

Behandling av personuppgifter. Vi behandlar alla dina personuppgifter elektroniskt. Ändamålet är att kunna erbjuda dig en fullgod, personlig tjänst som bygger på urval av böcker och noga utvalda personliga tips. För det är det nödvändigt att spara och behandla dina personuppgifter. Vi använder också och analyserar data från dina tidigare köp, dina besök på vår hemsida, din eventuellt egenhändigt ifyllda läsarprofil samt data från våra samarbetspartners. Ändamålet med att använda den data du delar med dig av är att komma närmre vårt mål om att bara marknadsföra och erbjuda böcker, som du kommer att tycka om. Vi använder aldrig din data för automatiserade beslut som kan vara negativa för dig.

Ditt medlemsnummer skapas då du blir medlem hos oss och då sparas också förnamn, efternamn, adressuppgifter, personnummer, telefon och e-post. Personnumret behöver vi för att kunna säkerställa betalningsåtaganden och för att kunna verifiera att du är en riktig person.

Utlämning av personuppgifter. Vissa delar av din personuppgiftsdata lämnas ut till företag som på vårt uppdrag utför tjänster t.ex. medlemskommunikation (tidning, fysiska brev, e-post eller sms), rekrytering, analys eller statistik. Dina personuppgifter lämnas ej ut till tredje land, dvs ett land utanför EU/EES-området.

Lagring av personuppgifter. Dina personuppgifter lagras och används under den tid du är medlem i Bonniers Bokklubbar. Den legala grunden för det är det medlemsavtal du ingår. Avslutar du ditt medlemskap så sparar vi dina uppgifter passivt hos oss i 2 år. Den legala grunden för det är intresseavvägning. Efter 2 år raderar vi dem helt, om du inte valt att återkomma till oss såklart. Vi lagrar inga känsliga personuppgifter. De uppgifter vi hanterar skyddar vi genom en, för den här typen av personuppgifter, tillräcklig nivå av IT-säkerhet och vi ställer motsvarande krav på de företag vi lämnar ut personuppgifter till.

Borttagning av personuppgifter. Du har alltid rätt att begära rättelse av fel, spärra, begränsa eller helt få dina uppgifter borttagna utan onödigt dröjsmål. För att göra det vänder du dig till kundservice. Om du har betalningsåtaganden kvar sparar vi de uppgifter som krävs tills betalningen är fullgjord och de uppgifter som krävs i gällande bokföringslagar. Vid avlutat medlemsavtal raderas även utlämnad personuppgiftsdata och statistik avidentifieras.

Du har rätt att begära ett registerutdrag och/eller portering av dina personuppgifter som lagras hos oss. Kontakta kundservice så hjälper vi dig.

Behandling av personuppgifter Bonnierkoncernen (där bokklubben Svalan ingår). Bonnierkoncernen håller ett register över koncernens kunder och användare som har registrerat sig eller köpt något hos Bonnier. Registret innehåller personuppgifter som namn, personnummer, postadress, telefonnummer, elektroniska adresser, leverans- och betalnings- och inköpsuppgifter, profilering baserad på adress, samt uppgifter baserade på användning av digitala tjänster. Uppgifterna används av Bonnier för fakturering, information och leverans av produkter, samt marknadsföring och som underlag för statistik och produktutveckling. Uppgifterna kan ligga till grund för att Bonnier, och i förekommande fall våra samarbetspartners, ska kunna anpassa innehåll, annonser och erbjudanden. Uppgifterna analyseras och grupperas inför urval, prioritering och planering av kontakter med kunden/användaren. Till uppgifterna kopplas en eller flera markörer om vilken typ av anpassning av webbtjänster och marknadskommunikation som riktas mot användaren, så kallad profilering